Muziek productie
Ben je nieuw in de muziekproductie? Of keert jeterug naar het maken van muziek en heb je een opfriscursus nodig over bepaalde aspecten van het opnemen, mixen en masteren? Als een van deze van toepassing is, ben je hier aan het juiste adres. We zullen alle belangrijke principes van muziektechnologie en muziekproductie zo eenvoudig mogelijk uitleggen.
Als we het tegenwoordig over ‘opnemen’ hebben, bedoelen we in het algemeen externe geluiden: zang en instrumenten en we nemen dat op in een computer of mac. Heb je hier graag een aparte computer of mac voor dan is misschien een refurbished model van https://mresell.nl/ de ideale oplossing. Dit kan simpelweg een kwestie zijn van een iPad-microfoon naar een gitarist richten en opnemen (niet de beste kwaliteit) of afzonderlijke leden van een band gelijktijdig met een ‘audio-interface’ opnemen. Deze interface is een belangrijk onderdeel van muziektechnologie. Dit is nodig omdat de meeste computers eenvoudigweg niet de juiste aansluitingen hebben om een band of instrumenten in te pluggen.
Met een interface en squencer bij de hand komt het opnemen helemaal goed.
In theorie hoef je helemaal niets van de buitenwereld op te nemen als je dat niet wilt. Pak een laptop met een sequencer vol met virtuele instrumenten en je kunt het allemaal zelf doen, of in ieder geval proberen. Virtuele instrumenten bieden versies van vrijwel elk instrument dat je maar kunt bedenken. Ze kunnen een gitaar, piano, synthesizer of drumkit recreëren binnen je sequencer-omgeving, allemaal gespeeld en opgenomen met de muis van je computer of een MIDI-keyboard / controller.
Deze virtuele instrumenttechnologie heeft verschillende werelden van muziek gemaakt voor een geheel nieuw publiek, dus zelfs als je geen noten op een ‘goed’ instrument kunt spelen, kun je met virtuele instrumenten tokkelen, kiezen, aanslaan, tikken en spelen, allemaal binnen de veiligheid van uw virtuele studio.
Probeer je songmix in twee dimensies te bedkijken. Bedenk hoe het zich over het stereospectrum verspreidt (van links naar rechts over je speakers of koptelefoons) en hoe het zich over het frequentiebereik verspreid (denk aan onder, bas, boven, hoge tonen). Over het algemeen is de sleutel de juiste spreiding in beide dimensies. Je wilt niet een te baszware mix op dezelfde manier wil je ook niet dat alles uit je linkerluidspreker komt. Er zijn programma’s waarmee je gemakkelijk kan bepalen waar welk geluid vandaan komt en waarmee je de kracht van het geluid kunt aanpassen. Mixen is voor een goed eindresultaat essentieel.
4 Monitoring.
Voordat je vrijgeeft, moet je je muziek controleren. Om dit te doen heb je een paar hele goede speakers nodig, zodat je kunt horen of de muziek klinkt zoals je wilt dat het klinkt. Grote en dure luidsprekers zijn de beste keuze omdat goedkoper en kleiner geluid kunnen vervagen, zodat je niet de onvolkomenheden zult horen die je uit je muziek wilt halen voordat je deze loslaat.